PARTNER CAR / www.partnercar.cz
Tento článek byl převzat z webu AutoForum.cz, autor Anna Fišerová.
Po dlouhá léta se v případě vzorku pneumatik traduje, že hlubší je lepší. Jenže není to tak úplně pravda, české zákony jsou zbytečně příkré.
Šéf německé pobočky Michelinu Jürgen John loni řekl: „Není statisticky dokázáno, že pneumatika se 4 milimetry hloubky vzorku je lepší než pneumatika s pouhými 1,6 milimetry.” A způsobil tím poprask nejen v Německu.
V České republice jsou totiž povinné zimní pneumatiky s minimální hloubkou vzorku 4 mm a jeho slova tak naznačovala, že u nás stanovená mez opotřebení je zbytečně přísná. V Německu je zákonné minimum stejné jako pro letní pneumatiky, tedy 1,6 mm, stejné 4 mm jsou ale doporučenou hloubkou. Podle Johna opět zbytečně.
Manažer Michelinu říká, že není třeba pneumatiky po jejich ojetí na 4 mm měnit, ale lze je bezpečně používat až k 1,6 mm. A ačkoliv již tato tvrzení vyvolala bouřlivé reakce i u ostatních výrobců pneumatik, před několika týdny to mělo pokračování. Tehdy Jean-Dominique Senard, šéf celého Michelinu řekl: „Ve většině regionů by zimní pneumatiky ani nebyly potřebné, celoroční pneumatiky by na tamější podmínky stačily.”
Jenže to stále nebylo vše, Michelin přišel s dalším tvrzením, v němž tvrdí, že výrobci pneumatik záměrně vyrábějí směs pneumatik tak, aby pod 4mm hranicí vzorku ztrácela své schopnosti a řidiči tak k výměně byli donuceni, i když není třeba. Pneumatiky prý vyrábí tak, aby jen jako nové dokonale uspěly v testech a dostaly co nejvyšší hodnocení, pak rychle degradují.
Ostatním výrobcům pneumatik se samozřejmě taková tvrzení nelíbí, protože by to mohlo znamenat, že lidé budou pneumatiky sjíždět více, tím pádem budou méně častěji kupovat nové. Podle statistik společnosti Michelin mění němečtí motoristé zimní pneumatiky při přibližně 3,5mm hloubce dezénu, letní pak mezi 2,8 až 3 mm. Obojí považují Francouzi za nesmyslně brzké.
„Nikdo nevyhazuje boty jen proto, že jsou špinavé. Nebo tubu zubní pasty, protože už je půlka vypotřebovaná. Proč bychom to tak měli dělat s pneumatikami?” řekl vedoucí vývoje Michelinu Terry Gettys pro magazín Neue Reifenzeitung. Podle odhadů poradenské společnosti Ernst & Young vyjde zákazníky tato „předčasná” výměna pneumatik až na šest miliard eur ročně.
Na to, co je na těchto tvrzeních pravdy, se rozhodli zaměřit kolegové z Auto Bildu, kteří otestovali pneumatiky se třemi různými hloubkami vzorku: nové a ojeté na 4 a 2 mm. K testu vzali celoroční pneumatiky výrobců zvučných jmen v rozměru 185/65 R15 s tím, že výsledky jsou plně aplikovatelné i na zimní pneu, blíže neupřesněná kontrolní sada zimních pneu neodhalila jiné tendence. Test pak probíhal na suchých, mokrých i zasněžených silnicích. Diskontní ani čínské značky se v testu neobjevily. Kolegové zjistili, že se některé vlastnosti v průběhu hloubky dezénu mění, a to následovně:
● Brzdná dráha se na suché silnici s větším opotřebením zkracuje, čili pneu s nejméně hlubokým vzorkem ji mají nejkratší. Jmenovitě byla brzdná dráha u 2mm pneumatik o 14 % kratší. Opačný průběh však má brzdění na mokru a nebo na sněhu, kde se naopak brzdná dráha s větším ojetím pneumatiky v podobné míře prodlužuje (11 resp. 15 %). Mezi jednotlivými pneumatikami však byly v těchto případech mnohem větší rozdíly. Nejhůře dopadly pneumatiky Hankook a Goodyear, nejlépe naopak Michelin, jehož pneumatiky vykazovaly celkově nejmenší odchylky.
● Valivý odpor se s opotřebením snižuje, což má pozitivní vliv na spotřebu paliva. Rozdíl může být podle Auto Bildu až 6%.
● Záběr pneumatik se s opotřebením zhoršuje, rozdíl ale není dramatický. Rozdíl je pouze 10%, ovšem některým pneu ubývající dezén v tomto směru opravdu neprospívá. Celoroční pneumatiky Michelin prokázaly dobrou trakci za všech jízdních testů, naopak opět příliš nepřesvědčily pneumatiky Hankook a Goodyear, k nimž se přidává Pirelli.
● Riziko aquaplaningu je největší u pneumatik s hloubkou dezénu 2 mm. Což je logické, ale 19% rozdíl mezi úplně novou a „dvoumilimetrovou” pneu opět není něco, co by dělalo z bezpečné pneu nebezpečnou a naopak. Navíc je třeba dodat, že rozdíly mezi 4 a 2mm vzorkem jsou naprosto minimální (v extrému u Hankooku 0,3 %) a u letních pneu (opět díky přítomnosti kontrolní sady), které u nás mají spodní zákonný limit 1,6 mm, je změna náchylnosti k aquaplaningu prakticky úplně stejná.
Dlužno dodat, že test iniciovali dva výrobci pneumatik značek Goodyear a Michelin, kteří tvrdí, že jejich pneu jsou dobře použitelné od maximálního až po minimální vzorek. Výsledky je tedy třeba brát podle toho, nakonec tito dva výrobci, respektive jejich pneumatiky, byly v testu těmi nejlepšími. Zatímco Michelin ale dosahuje nejlepších výsledků během celého cyklu opotřebení, pneumatiky Goodyear vykazují horší výsledky na sněhu a při aquaplaningu.
Co je ovšem nejpozoruhodnější, fungování ani jiných testovaných pneumatik se s ubývající hloubkou vzorku dramaticky nemění. Některé parametry (jako brzdná dráha či valivý odpor) se s menšícím se vzorkem lepší, jiné (zejména pak záběr na sněhu a riziko aquaplaningu) zase horší. To jsou logické, dovoditelné následky změny hloubky vzorku, překvapivá je ale relativně malá míra jejich projevu. U nejlepších pneu v testu se bavíme o rozdílech okolo 10 procent, ani nahodilé špatné výsledky ale zřídka představují větší než třetinovou změnu. A znovu musíme zopakovat - to vše ken při srovnání úplně nových a „odrovnaných” pneu. V jejich fungování pneu při 4- a 2mm hloubce dezénu jsou rozdíly obvykle sotva znatelné.
Z tohoto testu lze vyvodit, že u nás nastavená minimální hloubka vzorku zimních pneumatik je opravdu zbytečně velká a přísnější legislativa než u Němců znamená hlavně zmařený potenciál ještě použitelných pneu. Pochopitelně, ke zhoršování některých jejich vlastností dochází, to ale dochází po celou dobu jejich používání a věčně nové pneumatiky stejně nikdo neobouvá. Mezi 4- a 2mm stavem vzorku se neděje nic dramatického. Nic, co by - minimálně u kvalitních pneumatik - českou legislativu ospravedlňovalo...